ابرپروژه «نئوم» عربستان سعودی به ۲۰ درصد فولاد جهان نیاز دارد

هزینه رسمی ساخت ابرشهر نئوم ۵۰۰ میلیارد دلار اعلام شده است اما برخی پیش‌بینی می‌کنند که احتمالا بسیار بیشتر خواهد بود

تصویری از طراحی شهر آینده‌نگر نئوم ـ‌ NEOM

 منطقه‌ عظیمی در شمال غربی عربستان سعودی که در سال ۲۰۱۷ به به عنوان محل راه‌اندازی ابرپروژه «نئوم» انتخاب شد، اکنون به بزرگترین مرکز ساخت‌وساز جهان تبدیل شده است.

‌ یکی از مهمترین بخش‌های شهر آینده‌نگر نئوم، شهر افقی «خط» The Line معرفی می‌شود که در طول ۱۰۵ مایل امتداد خواهد داشت و می‌تواند ۹ میلیون نفر را در خود جای دهد.

از دیگر پروژه‌های این طرح عظیم می‌توان به یک استراحتگاه زمستانی به نام  تروجنا، ۱۲ استراحتگاه مجلل به نام  مگنا، استراحتگاه جزیره سینداله و یک شهر صنعتی به نام اوکساگون اشاره کرد.

به گزارش نیوزویک، منار المنیف، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری نئوم، هفته گذشته در جریان یک سخنرانی در مجمع جهانی لجستیک در ریاض، درباره این طرح عظیم اقتصادی گفت: «نئوم در آینده بزرگترین مشتری در زمینه تهیه، ذخیره و جابه‌جایی انواع مرسولات خواهد بود. اگر به میزان تقاضای لجستیکی ما نگاه کنید، درمی‌یابید که پنج درصد از بازار تدارکات جهانی را ابرپروژه نئوم تشکیل می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه افزود: «ما ۲۰ درصد از بازار جهانی فولاد را تشکیل می‌دهیم. به دلیل نیاز به ساخت‌وسازهای گسترده در نئوم و تجهیز آن به امکانات گسترده‌ای نیاز داریم و می‌توانم بگویم که نئوم بزرگترین مشتری در چند دهه آینده خواهد بود.»

 آندری کوتاس، کارشناس صنعت فولاد در این زمینه به نیوزویک گفت که چنین اعدادی نشان می‌دهد مقدار بسیار زیادی فولاد برای ساخت‌وساز نیاز است و مشابه آن در پروژه دیگری وجود نداشته است.

از آنجایی که عربستان سعودی تولیدکننده بزرگ فولاد نیست، احتمالا مقدار زیادی از فولاد مورد نیازش را از خارج از کشور خریداری می‌کند.

بزرگترین تولیدکننده فولاد در جهان، چین است که بسیار بیشتر از هر کشور دیگری فولاد تولید می‌کند. در سال ۲۰۲۳، چین ۶۷.۴ میلیون تن فولاد تولید کرد. دومین تولیدکننده برتر فولاد، هند، تنها ۱۲.۱ میلیون تن فولاد تولید کرد. ایالات متحده با تولید ۶.۸ میلیون تن فولاد در سال ۲۰۲۳، چهارمین تولیدکننده در این زمینه است.

هزینه رسمی ساخت نئوم ۵۰۰ میلیارد دلار پیش‌بینی می‌شود، اگرچه تحلیلگران معتقدند که احتمالا هزینه آن بسیار بیشتر از این میزان خواهد بود. عربستان سعودی در هشت سال گذشته ۱.۳ تریلیون دلار برای ساخت و ساز و زیرساخت‌های ابرپروژه نئوم هزینه کرده است.

عربستان سعودی همچنین در حال آماده شدن برای میزبانی جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۳۴ و نمایشگاه جهانی اکسپو در سال ۲۰۳۰ است. انتظار می‌رود استادیوم جام جهانی به عنوان بخشی از شهر آینده‌نگر نئوم ساخته و برای بازی‌های یک دهه آینده آماده شود.

طرح ابرپروژه شهر نئوم که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد، از جمله برنامه‌های شاهزاده محمد بن سلمان برای بازنگری در اقتصاد بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است.

برنامه‌های ولیعهد عربستان سعودی برای تبدیل یک منطقه بکر در شمال غربی ساحل دریای سرخ به یک مرکز فناوری آینده‌نگر که عناصر اصلی «چشم‌انداز ۲۰۳۰» را در بر می‌گیرد، محدودیت‌های اجتماعی را کاهش و سرمایه‌گذاری در عربستان سعودی را افزایش می‌دهد.

بیشتر از جهان